Używamy plików Cookies dla zapewnienia poprawnego działania strony. Zgodnie z prawem, musimy zapytać cię o zgodę. Proszę, zaakceptuj pliki Cookies i pozwól tej stronie działać poprawnie.
Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Prywatności.
Wyjazdy szkolne
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 STO
im. Polskich Matematyków Zwycięzców Enigmy

13 września uczniowie języka hiszpańskiego klas 6 pod opieką p. Marii Kaznowskiej, p. Magdy Paluch i p. Anieli Kaufman wyruszyli w tygodniową podróż do Madrytu. Celem wyjazdu była przede wszystkim nauka języka hiszpańskiego, ale też poznanie miasta, jego historii, kultury, codziennego życia Hiszpanów oraz typowej hiszpańskiej kuchni. Lekcje odbywały się w szkole językowej AilMadrid, zlokalizowanej w centrum miasta, w pobliżu pięknego parku Retiro. Uczniowie podzieleni byli na dwie 12-osobowe grupy. W pierwszej zajęcia prowadziła Silvia, w drugiej María José. W czasie lekcji stosowane były różne techniki nauczania: od ćwiczeń multimedialnych do tradycyjnej pracy z zeszytem, poprzez różnego rodzaju gry językowe, tworzenie własnych komiksów itd.

Po lekcjach, o godzinie 13, jedliśmy obiad w restauracji meksykańskiej La Leyenda del Agave. Restauracja miała bardzo ciekawy wystrój, obfitujący w typowe meksykańskie obrazki. Spotkaliśmy się z bardzo miłym przyjęciem, jedzenie było bardzo dobre i codzienne wracaliśmy tam z wielką przyjemnością.

Po południu każdego dnia przewidziane były jeszcze dwa bloki zajęć językowo-kulturowych: zwiedzanie historycznego centrum Madrytu, wizyta w Pałacu Królewskim, spotkanie z dziełami wielkich artystów hiszpańskich XX wieku, przede wszystkim Pabla Picassa, Savadora Dalí, Joana Miró, zgromadzonymi w Muzeum Reina Sofía. Zobaczyliśmy jeden z najważniejszych obrazów Pabla Picassa „Guernica”.

Dwukrotnie braliśmy udział w grze ulicznej, tzw. „gymkhana”, raz w parku Retiro, raz w centrum Madrytu. Uczniowie posługując się planem miasta, ale też pytając przechodniów o drogę, odnajdywali kolejne obiekty oraz wykonywali różne zadania. Pewnego popołudnia uczestniczyliśmy w lekcji kulinarnej, podczas której dzieci przygotowały trzy proste potrawy typowe dla kuchni hiszpańskiej, między innymi słynne „gazpacho andaluz”. Innym razem, goszcząc w najstarszej w Madrycie pijalni czekolady San Ginés, spróbowaliśmy typowego przysmaku madryckiego ¨chocolate con churros”. Byliśmy też na Plaza de Toros, gdzie mieści się największa w Europie arena czyli miejsce, w którym organizowana jest korrida.

Wreszcie, w piątek, przybyliśmy do miejsca przez niektórych najbardziej wyczekiwanego: na stadion Santiago Bernabéu, czyli siedziby klubu Real Madrid. Zwiedziliśmy stadion i, obowiązkowo, zaopatrzyliśmy się w pamiątki z emblematem klubu.

Podczas pobytu w Madrycie mieszkaliśmy u rodzin. To pierwsze tego typu doświadczenie uczniów naszej szkoły podstawowej. Dzieci wieczorami i rano musiały same poradzić sobie w kontaktach ze swoimi gospodarzami, posługując się wyłącznie językiem hiszpańskim. Trzeba przyznać, że przeszły te próbę bardzo dobrze, niektóre tylko może zanadto hałaśliwie.

W sobotę pożegnaliśmy szkołę i udaliśmy się na lotnisko Barajas, aby wieczorem dotrzeć z powrotem do Warszawy. To był bardzo ciekawy wyjazd. Szkoda, że minął tak szybko!