Używamy plików Cookies dla zapewnienia poprawnego działania strony. Zgodnie z prawem, musimy zapytać cię o zgodę. Proszę, zaakceptuj pliki Cookies i pozwól tej stronie działać poprawnie.
Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Prywatności.

Promowanie postaw pro-społecznych (w kontekście sztandarowych wartości Szkolnego Programu Wychowawczego: uspołecznienie, odpowiedzialność i dzielność)

Na stałe w naszym Szkolnym Kalendarzu Działań psychologiczno-pedagogicznych gości Tydzień Postaw Pro-społecznych. Zwykle organizowany jest w grudniu, ale co roku przybiera inną formę. Raz na przykład zorganizowaliśmy akcję „wybieramy Superbohatera Szkolnego Dnia"! Była przygotowana specjalna skrzynka, do której uczniowie wrzucali nominacje na Superbohatera swojej klasy. Mieli wybrać kogoś, kto swoją postawą daje przykład innym, wspiera kolegów i koleżanki i jest przyjacielski. Uczniowie się w to bardzo zaangażowali, aż przerosło to nasze oczekiwania!

WOK 3808

Aktywnie też od kilku lat działa szkolny wolontariat. W ramach tego wolontariatu są dwie możliwości: projekty realizowane w  pobliskim Zakładzie Opiekuńczo Leczniczym przy ul. Mehoffera oraz projekty organizowane jako wolontariat wewnątrzszkolny. Za organizację szkolnego wolontariatu odpowiada pedagog i wychowawca Monika Kolańska.

Projekty pierwszego rodzaju polegają głównie na odwiedzaniu przez uczniów klas starszych chorych i wiekowych osób i spędzaniu z nimi czasu. Uczniowie wystawiają przedstawienia, przebierają się, przynoszą drobne, zrobione przez siebie prezenty - tradycyjnie przed Świętami i na pierwszy dzień wiosny. Poruszające jest to, gdy uczniowie opowiadają, co wynoszą „dla siebie” z tego wolontariatu. Mówią o tym, że poznają niesamowite historie od osób starszych, ale także że  czują się słuchani i wartościowi. Uczniowie po prostu znajdują w tym przyjemność. Z perspektywy psychologa to niezwykle ważne, bo wiem, że wolontariat jest skuteczny: podnosi poziom empatii i samoocenę uczniów, kształtuje ich dzielność! Kluczowe jest to, że wolontariat w naszej szkole rozpoczął się jeszcze zanim przyznawane były za to punkty w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Uczniowie wtedy też w nim uczestniczyli z zaangażowaniem.

Drugi wolontariat łączy się z pozostałymi dwoma wartościami określonymi w Szkolnym Programie Wychowawczym: uspołecznienie i odpowiedzialność, i polega na tym, że dzieci ze starszych klas przychodzą do maluchów. Jest to niezwykle ważne dla trzecioklasistów, którzy wkrótce znajdą się w zupełnie nowym systemie. Starsi uczniowie im czytają, ale też opowiadają o tym, jak sobie radzili w czwartej klasie. To też sprawia, że uczniowie się w szkole znają i zawsze mogą liczyć na wzajemną pomoc. Sam fakt, że mamy małe klasy nie wystarczy do budowania tej przyjaznej i bezpiecznej atmosfery. Dużo zasługi w tym jest po stronie tych wolontariuszy i zespołu psychologiczno-pedagogicznego.

62531690 432231220962536 2348031532364464128 nsmall