Używamy plików Cookies dla zapewnienia poprawnego działania strony. Zgodnie z prawem, musimy zapytać cię o zgodę. Proszę, zaakceptuj pliki Cookies i pozwól tej stronie działać poprawnie.
Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Prywatności.
Aktualności
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 STO
im. Polskich Matematyków Zwycięzców Enigmy



Praca w zespole jest niezwykle ważna i stawiamy na nią nacisk. Nie trzeba daleko szukać, by rozumieć moc pracy zespołowej - chociażby patroni naszej Szkoły są tego świetnym przykładem. To właśnie wkład każdego z nich, Polskich Matematyków, a każdy z nich miał inny temperament i inne zdolności, złożył się na to, że złamali niemiecką maszynę szyfrującą Enigmę.

Wiemy to też z własnego doświadczenia, z pracy w szkole - bo tworzymy zespół pedagogów i psychologów. Zawsze możemy wspólnie omówić, co się dzieje w klasie, poprowadzić zajęcia czy zorganizować warsztaty. Wspólnymi siłami dbamy o komfort i bezpieczeństwo psychologiczne w szkole i to się udaje właśnie dzięki temu, że współpracujemy. Chcemy pokazać dzieciom, że taka praca zespołowa niesie wiele korzyści, że każdy się liczy. Ale nie wystarczy tylko narzucić uczniom robienie wspólnie projektów - trzeba ich też nauczyć, jak współpracować ze sobą z szacunkiem i bez frustracji.

Praca w zespole – rozwijanie tej umiejętności

To, co jest bardzo powszechne w naszej szkole i co od wielu lat stosujemy, to komunikacja na bazie Języka Żyrafy - czyli bez przemocy. Żyrafy już się tak u nas zadomowiły, że zdarza im się nawet towarzyszyć naszym patronom na plakatach i banerach promujących szkołę! Język żyrafy polega na tym, żeby dzieci uczyły się mówić o swoich uczuciach: tych dobrych i tych trudnych (bo nie ma uczuć złych).

Termin "Język Żyrafy" określa praktykowanie sposobów nieagresywnego porozumiewania się w sytuacjach konfliktowych. Jest to termin zaproponowany przez twórcę Porozumienia Bez Przemocy, Marshala B. Rosenberga, autora wielu książek i warsztatów na temat konstruktywnej komunikacji. Na okoliczność pracy z uczniami w szkole Żyrafa symbolizuje mówienie sercem, czyli dbając o siebie i nie krzywdząc innych (komunikacja asertywna), gdyż jest ssakiem o największym anatomicznie sercu. :)

Zadania na warsztatach promujących Język Żyrafy dostosowuje się do poziomu - o innych emocjach mówimy w 2 klasie podstawówki, a o innych w 8. Cel jednak jest taki sam: powiedzieć komuś o tym, co się czuję, co mi się nie podoba, ale tak, żeby ktoś zrozumiał moją osobę w tym, a nie poczuł się urażony. Język żyrafy uczy dzieci komunikacji asertywnej, ale uprzejmej. Bardzo często jest to trudne. Pytamy uczniów o to, dlaczego boją się mówić, gdy im coś przeszkadza. Mówią o tym, że nie chcą nikogo urazić, wprowadzić złej atmosfery albo się wstydzą. Przez to tracą - bo rośnie ich frustracja, jeśli kolega czy koleżanka wciąż powtarza zachowanie, które im przeszkadza. Schemat wygląda tak:

  1. Podaj obiektywny opis, bez oceniania: “Nie podoba mi się, kiedy przebiegasz obok mojej ławki i strącasz mi rzeczy”.
  2. Podaj uzasadnienie, odnosząc to do siebie: “Moje zeszyty spadają, niszczą się, a ja muszę je podnosić”
  3. Powiedz, czego oczekujesz.

Dzieci widzą, że im to zaczyna pomagać. Bardzo często też ćwiczymy, żeby ten komunikat dopracowywać - oceniamy wspólnie, czy można go jeszcze poprawić, żeby był mniej urażający. I w odleglejszym efekcie zdobyte umiejętności komunikacji Językiem Żyrafy wpływają na wyrównuje szans społecznych i towarzyskich uczniów w społeczeństwie - bo te głośniejsze, pewniejsze siebie dzieci uczą się słuchać, a te bardziej nieśmiałe – dobitniej sygnalizować, o co im chodzi. Niezależnie od charakteru buduje się między nimi szacunek i zrozumienie.

64353376 340880823252573 5399765895373389824 n small

Rozwojowi umiejętności pracy w zespole sprzyja kolejny element z obszaru Nauczania kształtującego: korzystanie z losowania patyczków z imionami uczniów danej klasy do doboru losowego grup. Każdy uczeń danej klasy ma przypisany swój patyczek i kiedy dzielimy się na grupy, to losujemy je właśnie poprzez patyczki. Dzieci otwierają się dzięki temu na nowe osoby w klasie. Wiedzą, że zasada jest niezmienna i po prostu pracują z kimś w grupie, nie narzekają, że woleliby robić zadania ze swoją najlepszą koleżanką. To bardzo pozytywnie wpływa na atmosferę w klasie. Były na przykład takie zadania, że dzieci mają rysować wspólnie jeden obraz w parach. Miały na początku wybrać jeden z 3 tematów i 2 minuty na omówienie planu rysunku. Potem każda osoba rysowała 2 minuty, a druga nie mogła tego komentować - i zamiana. To było dla nich bardzo dobre doświadczenie. Były naprawdę dumne z tego, co razem udało im się stworzyć i doceniały drugą osobę za coś, czego - jak same mówiły - wcześniej się nie spodziewały.

Taka refleksja pokazuje im, że ludzie są różni, uczą się akceptować tę inność drugiego człowieka - ale też doceniają go za to, co dobrze zrobi. Nawet jeśli nie zostają potem przyjaciółmi, to dzieje się tu coś ważnego: nie pałają do siebie nienawiścią. Hejt to poważne zjawisko i mówi się o nim szeroko. U nas ma mniejsze szanse zaistnieć, bo dzieci szybko się przekonują o tym, że nie mają do niego podstaw. Nie nakręcają się miesiącami na kogoś - tylko poznają go jako drugiego człowieka i szanują. To bardzo ważne, żeby w szkole było bezpiecznie i przyjaźnie.

62436117 623365101480800 7104360324060413952 n small