Społeczne Towarzystwo Oświatowe

500 897 679

szkola@sto2.pl

ul. Dziatwy 6

03-109 Warszawa

7:45-15:45

Pon - pt

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Matematyków Zwycięzców Enigmy STO

500 897 679

szkola@sto2.pl

ul. Dziatwy 6

03-109 Warszawa

7:45-15:45

Pon - pt

Gdy dziecko staje się uczniem szkoły podstawowej, przeżywa to wspólnie z rodzicami jako nowy, ważny etap w swoim życiu. Czasami ta zmiana z przedszkola na szkołę wydaje się trudna, dlatego przygotowaliśmy artykuł, który pomoże i dziecku, i rodzicom czuć się gotowym na tę zmianę.

Jak oswajać dziecko ze szkołą? Adaptacja w szkole.

Rolą rodzica jest oswoić dziecko z nadchodzącą zmianą. Warto opowiedzieć, co oznacza pójście do szkoły i skoncentrować się na pozytywach: że dziecko zdobędzie nowe umiejętności, będzie miało swój piękny plecak, a w nim piórnik i przybory szkolne. W szkole będzie też miało swoją Wychowawczynię, która bardzo cieszy się na swoich nowych uczniów. Oprócz tego pozna nowych kolegów, a być może spotka znajomych z przedszkola. Dobrym pomysłem jest zapoznanie wcześniej dziecka z budynkiem szkoły. Ważne, aby w czasie pandemii omówić z Dyrektorem szkoły taką możliwość wcześniej. Obecnie ze względu na reżim sanitarny jest ściśle określone, kto może do szkoły wchodzić.

Dobrym pomysłem jest też uczestnictwo w Dniach Otwartych, na których często można spotkać nauczycieli, nawet online. Taką okazją były też nasze EDUporanki. Dużą rolę pełni także diagnoza gotowości szkolnej. Nasza szkoła stosuje ją dwukrotnie w ciągu zerówki, aby zobaczyć, czy dziecko będzie gotowe na nowy etap. Pozwala to ocenić, na jakie obszary do pracy należy położyć największy nacisk. Co więcej, ułatwia to decyzję, czy w ogóle dziecko już jest gotowe, aby rozpocząć edukację szkolną. Ważne, aby słuchać potrzeb dziecka i obserwować jego poziom rozwoju fizycznego, umysłowego, ale także emocjonalno-społecznego. W tym właśnie może pomóc diagnoza gotowości szkolnej oferowana przez wiele poradni psychologiczno-pedagogicznych, także przez poradnię Dziatwa, która działa przy naszej szkole. Warto także porozmawiać z wychowawcą w przedszkolu, w jakich obszarach warto wesprzeć dziecko.

Elementy, na które warto zwrócić uwagę:

  • umiejętność skupienia uwagi na jednym zadaniu bez nadmiernego rozpraszania się z powodu bodźców
  • zdolność manipulowania przyborami do pisania, wycinania i rysowania
  • gotowość wzrokowo-ruchowa, czyli właściwe odwzorowywanie znaków graficznych
  • umiejętność rozstania się z rodzicami i radzenia sobie bez nich pod opieką innego dorosłego
  • umiejętność słuchania dorosłego, reagowanie na polecenia i wskazówki
  • sprawność fizyczna, prawidłowy rozwój i kontrola swojego ciała
  • koncentracja

Co możemy zrobić jako rodzice?

Warto uczyć dziecko samodzielności i dzielności. Czy dziecko potrafi samodzielnie się ubrać, założyć buty? Jak dba o przestrzeń i rzeczy wokół siebie? Czy nie boi się spytać o pójście do toalety, komunikuje swoje potrzeby? W naszej szkole odpowiedzialność to jedna z trzech najważniejszych wartości obok uspołecznienia i dzielności. Dokładamy starań, aby od najmłodszych lat oswajać uczniów z odpowiedzialnością za siebie samego i grupę. Warto, aby również rodzic uczył odpowiedzialności, samodzielności i dzielności. To również pomoże dziecku oswoić się z nową sytuacją, będzie czuło większą sprawczość, a mniejszą zależność od rodzica w szkole.

Choć dziecko jest już starsze, gdy idzie do szkoły, należy ze spokojem przyjąć, że może reagować podobnie, gdy szło do przedszkola. Na początku mogą pojawić się smutek, łzy czy strach. Ważne, aby w pierwszych tygodniach szkoły odbierać dziecko w miarę wcześnie, aby proces oswajania się ze szkołą był łagodny. Warto zwrócić uwagę na to, jak samemu opowiada się o doświadczeniu szkoły i jak robią to inne osoby w otoczeniu dziecka – rodzina, w tym także starsze rodzeństwo. Warto być dla dziecka w tym momencie wsparciem, ale też pokazywać, że samemu kojarzy się szkołę z pozytywnymi doświadczeniami.

Podsumowując – zwróćmy przede wszystkim uwagę na to, czy dziecko jest gotowe na rozpoczęcie edukacji w szkole i jak możemy mu pomóc osiągnąć gotowość szkolną. Nie zapominajmy jednak o jego rozwoju emocjonalno-społecznym. Oswajajmy dziecko z samodzielnością, a także ze szkołą samą w sobie. Pokażmy, że sami nie boimy się tego etapu i niesie on ze sobą wiele ekscytujących doświadczeń.