W dniach 25–29 listopada 2024 r. odbył się 10. Tydzień Postaw Prospołecznych, który w tym roku przebiegał pod hasłem „Dobrostan – Dbaj o siebie i dbaj o swoje relacje”. To coroczne wydarzenie, organizowane przez szkolnego psychologa, panią Annę Grzegorczyk, jest ważnym elementem budowania świadomości uczniów w zakresie zdrowia psychicznego, relacji międzyludzkich i wartości społecznych.
Dobrostan – Co to oznacza?
Tegoroczne hasło skłoniło uczniów do refleksji nad tym, co dla nich oznacza dobrostan. Wspólne dyskusje przyniosły ciekawe wnioski:
- „Jest mi dobrze, czuję spokój, czuję swoją wartość.”
- „Lubię siebie, nie nudzę się w swoim towarzystwie.”
- „Opinie innych są dla mnie ważne, ale nie wpływają na moją samoocenę.”
Pani Anna Grzegorczyk podkreśliła, że dobrostan to zdolność do dbania o siebie, utrzymywania wewnętrznej równowagi i rozwijania relacji z innymi. To również umiejętność czerpania siły z własnych doświadczeń, by budować motywację do działania.
Warsztaty: Jak dbamy o siebie i relacje?
Podczas godzin wychowawczych uczniowie klas 4–8 wzięli udział w warsztatach, które koncentrowały się na dwóch głównych tematach:
- „Dbaj o siebie” – Uczniowie pracowali w zespołach, tworząc prace graficzne i opisy swoich sposobów na dbanie o własne potrzeby emocjonalne i fizyczne.
- „Dbaj o swoje relacje” – Kolejne zespoły zastanawiały się nad rolą komunikacji, zaufania i wspólnego spędzania czasu w budowaniu dobrych relacji.
Efekty ich pracy zostały zaprezentowane na forum klas, a wymiana doświadczeń wzmocniła poczucie wspólnoty i wzajemnego wsparcia.
Trening relaksacyjny Jacobsona
W ramach dodatkowej atrakcji uczniowie mieli okazję wziąć udział w Treningu Relaksacyjnym Jacobsona, prowadzonym przez panią Małgorzatę Zelent. Ta znana metoda relaksacji pozwoliła uczestnikom poczuć odprężenie i nauczyć się prostych technik, które mogą pomóc w codziennym radzeniu sobie ze stresem.
Skrzynka pytań i odpowiedzi
Zachęcamy uczniów do dzielenia się swoimi refleksjami i propozycjami poprzez skrzynkę pytań i odpowiedzi, znajdującą się pod plakatem Tygodnia Postaw Prospołecznych. Można w niej napisać:
- Które ćwiczenia lub doświadczenia były dla Was najbardziej przydatne?
- Jakie pytania chcielibyście zadać na temat dobrostanu?
- Jakie zajęcia na ten temat chcielibyście mieć w przyszłości?
Tydzień Postaw Prospołecznych był okazją do spokojnej refleksji nad tym, jak możemy dbać o siebie i swoje otoczenie. Uczniowie, angażując się w zajęcia, zyskali nowe narzędzia do budowania swojego dobrostanu i relacji z innymi. Jak zauważyła pani Anna Grzegorczyk: „Dbając o swój dobrostan, wpływamy również na dobrostan całej naszej społeczności.”
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i zapraszamy do kolejnych edycji Tygodnia Postaw Prospołecznych!
Prace naszych uczniów: