W sobotę 26 listopada, nauczyciele oraz rodzice uczniów z naszej szkoły wzięli udział w konferencji o Krytycznym Myśleniu. “Od szkoły opartej na wiedzy do edukacji opartej na kompetencjach” – temat bardzo wymowny ale szeroki. Jednak w ciągu trzech godzin, prowadzący: Pani Katarzyna Kret oraz Pan Maciej Winiarek, wyczerpali tematykę poruszanych zagadnień.
Konferencja miała charakter warsztatowy, uczestnicy pracowali w grupach, wcielali się w rolę ucznia. Pracowali dynamicznie i efektywnie, aby, na koniec spotkania wyjść z bazą zdobytych doświadczeń oraz nową wiedzą.
Spotkanie zostało zorganizowane przez Społeczną Szkolę Podstawową nr 2 STO we współpracy z Instytutem Krytycznego Myślenia.
Metodyka Krytycznego Myślenia, to projekt, który w naszej szkole będziemy wdrażać przez kolejne 4 lata nauki, począwszy od obecnego (wrzesień 2022) roku.
To pierwsze tak duże warsztaty (ok 100 uczestników) zorganizowane przez Szkołę we współpracy z Instytutem.
Podczas spotkania zostały omówione następujące kwestie:
- Dlaczego zmiana?
- W co zmiana?
- Jak przeprowadzamy zmianę w Waszej szkole, z Waszymi dziećmi.
- Co to znaczy wizja rozwoju kompetencji 4K?
- Co to jest “widoczne myślenie, uczenie się”.
- Praca zespołowa.
- Czym powinna się charakteryzować innowacyjna metodyka w nowoczesnej szkole?
- Integralność dziecka od Jespera Juula.
O prowadzących:
Pan Maciej Winiarek – ekspert krytycznego myślenia, dyrektor na Polskę Fundacji TOCE z USA, trener, tutor.
Pani Katarzyna Kret – Dyrektor Instytutu Krytycznego Myślenia, trener, nauczyciel.
Jesteśmy nastawieni na rozwój poczucia wartości u dzieci oraz rozwijanie kompetencji społecznych u naszych podopiecznych. Nasza kadra uczestniczyła w warsztatach przeprowadzonych przez Instytut Krytycznego Myślenia.
O projekcie:
Myślenie Krytyczne – rozwiązywanie problemów.
Myślenie krytyczne jest niezaprzeczalnie jedną z najważniejszych kompetencji XXI wieku. Wraz z komunikacją, kooperacją i kreatywnością tworzą zestaw umiejętności (4K), pożądanych przez prestiżowe uczelnie wyższe oraz pracodawców. Krytyczne myślenie ma dodatkowo niezwykłą właściwość – poprzez rozwijanie tej umiejętności, doskonalisz pozostałe 3K.
Postawy Myślenia Krytycznego – czym jest myślenie krytyczne?
Krytyczne Myślenie rozwija u uczniów umiejętność tworzenia hipotez, analizowania i oceniania ich słuszności, promując tym samym postawę otwartego na świat naukowca, który potrafi kwestionować oczywistości, ale co ważniejsze, również własne założenia. Uczy także weryfikować źródła, odróżniać fakty od opinii, co w dzisiejszym świecie, wydaje się być umiejętnością bez której trudno zachować swoją integralność i zdrowy osąd sytuacji.
Zatrzymaj się i pomyśl – krytyczne myślenie jako umiejętność i kompetencja niezwykle przydatna w życiu.
Co to oznacza dla nauczyciela/rodzica? Odkrycie relacji z uczniami/dziećmi na nowo. Relacji opartej na szacunku, wzajemnym uznaniu i zaufaniu, a nie na sprawowanym stanowisku, narzuconym autorytecie. Relacji pozbawionej lęku przed oceną – myślenie każdego ucznia/dziecka jest wartościowe i docenione przez nauczyciela. Relacji pełnej autentycznego zachwytu nad myśleniem dzieci.