Społeczne Towarzystwo Oświatowe

500 897 679

szkola@sto2.pl

ul. Dziatwy 6

03-109 Warszawa

7:45-15:45

Pon - pt

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Matematyków Zwycięzców Enigmy STO

500 897 679

szkola@sto2.pl

ul. Dziatwy 6

03-109 Warszawa

7:45-15:45

Pon - pt

Przygotowanie dziecka do radzenia sobie z porażką i rozczarowaniem

Wychowanie dzieci to nie tylko nauka czytania, pisania czy matematyki. To także przygotowanie ich do życia, w tym do radzenia sobie z trudnościami, porażkami i rozczarowaniami, które są nieodłączną częścią ludzkiego doświadczenia. Jak więc rodzice mogą przygotować swoje dzieci do tych wyzwań? Poniższy artykuł, oparty na teorii wychowania i psychologii dziecka, przedstawia praktyczne wskazówki dla rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Rozumienie znaczenia porażki

Pierwszym krokiem w nauczaniu dzieci radzenia sobie z porażką jest zrozumienie jej znaczenia. Porażka nie jest końcem świata, lecz okazją do nauki i rozwoju. Psychologia pozytywna pokazuje, że doświadczanie trudności i uczenie się z porażek rozwija odporność psychiczną i adaptacyjne strategie radzenia sobie ze stresem.

Zamiast krytykować dziecko za złe oceny, rodzice mogą zachęcić je do analizy przyczyn niepowodzenia i poszukiwania rozwiązań. Pytania takie jak “Co mogłeś zrobić inaczej?” lub “Jak możemy razem popracować nad poprawą?” pomagają dziecku zrozumieć, że porażka jest częścią procesu uczenia się.

Wspieranie autonomii

Ważne jest, aby rodzice wspierali autonomię swoich dzieci, pozwalając im na podejmowanie decyzji i ponoszenie konsekwencji swoich działań w bezpiecznym środowisku. Pozwala to dzieciom na eksperymentowanie, popełnianie błędów i uczenie się z nich.

Jeśli dziecko decyduje się nie uczyć na sprawdzian, zamiast wymuszać naukę, rodzice mogą pozwolić na naturalne konsekwencje, jednocześnie omawiając, co można zrobić lepiej w przyszłości.

Rozwijanie odporności emocjonalnej

Odporność emocjonalna to zdolność do radzenia sobie z emocjonalnym dyskomfortem i odbijania się po trudnościach. Rodzice mogą rozwijać tę umiejętność u dzieci poprzez modelowanie zdrowych sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz zachęcanie dzieci do wyrażania uczuć i rozmowy o nich.

Kiedy dziecko jest smutne z powodu złej oceny, rodzice mogą pokazać zrozumienie i empatię, jednocześnie zachęcając do wyrażania uczuć i rozmowy o tym, co się stało, a następnie wspólnie szukać rozwiązań.

Nauczanie strategii radzenia sobie

Konkretne strategie radzenia sobie z porażkami i rozczarowaniami mogą obejmować:

  • Stawianie realistycznych celów: Ucz dzieci, jak stawiać osiągalne cele i rozkładać zadania na mniejsze części.
  • Poszukiwanie wsparcia: Zachęcaj do proszenia o pomoc i korzystania z zasobów, takich jak nauczyciele czy rodzice.
  • Praktyka wdzięczności: Regularne ćwiczenia wdzięczności mogą pomóc dzieciom skupić się na pozytywach w ich życiu.
  • Rozwijanie pasji i zainteresowań: Zachęcaj dzieci do eksplorowania różnych aktywności, co może pomóc im znaleźć źródło sukcesu i satysfakcji poza szkołą.

Literatura, która jest warta zapoznania aby uzupełnić wiedzę w temacie:

  • Cywińska, M., & Milewski, R. (2018). “Odporność psychiczna dzieci i młodzieży. Jak wspierać młodego człowieka w trudnych sytuacjach życiowych”. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
    Książka koncentruje się na budowaniu odporności psychicznej u dzieci i młodzieży, oferując konkretne narzędzia i strategie, które pomagają młodym ludziom radzić sobie z wyzwaniami życiowymi.
  • Dweck, C. (2017). “Nowa psychologia sukcesu”. Warszawa: Wydawnictwo Media Rodzina.
    Polskie wydanie znanej pracy Carol Dweck, która wprowadza pojęcie “mindsetu” (nastawienia), wyjaśniając, jak sposób myślenia wpływa na nasze podejście do porażki i sukcesu.
  • Goleman, D. (1997). “Inteligencja emocjonalna w praktyce”. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
    Książka Daniela Golemana to klasyk na temat inteligencji emocjonalnej, która jest kluczowa w radzeniu sobie z emocjami, w tym z porażką i rozczarowaniem.
  • Kurc, A., & Sęk, H. (2012). “Psychologia zdrowia”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    W tej pozycji znajdują się informacje dotyczące psychologicznych aspektów zdrowia, w tym radzenia sobie ze stresem i trudnościami, które są nieodłączną częścią życia każdego człowieka.
  • Łukaszewski, W. (2009). “Psychologia wychowawcza”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    Książka ta oferuje kompleksowe spojrzenie na psychologię wychowania, w tym na metody wychowawcze, które mogą wspierać dziecko w radzeniu sobie z porażkami.
  • Niemiec, R. M., & Ryan, R. M. (2020). “Samorealizacja. Jak osiągnąć pełnię szczęścia i wykorzystać swój potencjał”. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
    Autorzy opierają się na teorii samodeterminacji, aby pokazać, jak wspieranie autonomii, kompetencji i związku może pomóc dzieciom (i dorosłym) w osiąganiu pełni szczęścia i radzeniu sobie z wyzwaniami.
  • Sikorski, C. (2016). “Resilience. O odporności psychicznej”. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
    Książka ta skupia się na koncepcji resilience (odporności psychicznej)

Justyna Makaruk